Jeg hentet bagasjen, og bestemte meg for å mellomlagre den på flyplassen i påvente av mitt fly tilbake til Europa som gikk nesten et halvt døgn senere, midt på natta.
På turen nedover hadde jeg ikke sett stort av Dubai Creek og markedene i byen, så jeg bestemte meg for å bruke noen av de ekstra timene mine på dette.
Jeg hadde denne gangen funnet ut av det offentlige taxisystemet, og ble derfor ikke igjen lurt inn i en privat taxi til dobbel pris. Jeg ble sluppet av ved noe de kalte Iranian Souk, det iranske markedet. Her gikk jeg og ruslet litt, før jeg begynte å spasere langs kaikanten ved Dubai Creek. Det var her jeg oppdaget dhowene, de tradisjonelle arabiske båtene i forskjellige størrelser.
Det finnes forskjellige typer av dhower, alt fra den svært populære og store Sambuk, til de mindre fiskebåtene som lokale fiskere bruker til å komme ut til fiskefeltene.
Tradisjonelt sett er dhow'en en seilbåt, men de fleste av båtene jeg så i havnen i Dubai var motoriserte.
Det sier vel noe om hvilken popularitet denne tradisjonelle båtformen har, når rederne heller moderniserer sine gamle trebåter enn å gå over til stålskrog slik resten av verden benytter. Jeg ble sterkt imponert over dekorasjoner og detaljer, og sugde i meg lukten av treverk, tau og tjære. Jeg lot meg også fascinere at den tilsynelatende tilfeldige stablingen av varer ombord. Jeg håper for skipperens skyld at han hadde kontroll på hvor alle varene hans var stablet.
Her fikk jeg benytte en annen tradisjonell båttype, en Abra. Turen over elven kostet 1 Dirham og tok 5 minutter. En liten rusletur her, og jeg hadde fått nok kjøpslåing for dagen og returnerte til flyplassen. Der skulle jeg få meg en veldig hyggelig overraskelse, men det er en annen historie.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar