Vegkrysset der jeg tok av fra Rv40 mot Jondalen og Rjukan |
Julen 2003 er over, og jeg må reise hjem fra familiebesøk for å jobbe ved Kontrollsentralen.
Siden jeg skulle reise alene, uten barn i
bilen, bestemte jeg meg for å ta en litt annen rute enn vanlig, selv om tanken
på snø og is i veibanen og dårlige vinterdekk ikke var oppmuntrende. Jeg lånte svigerfars NAF veibok, som inneholder mange spennende små opplysninger om de stedene man passerer, og noen av disse ville jeg gjerne utforske på veien.
Jeg skilte lag med den trøtte motorveien i Drammen. Ingen by i Norge ser så mange biler som Drammen.
Det er ikke bare fordi dette er et viktig knutepunkt i vei-Norge, men fordi
flesteparten av alle biler som importeres kommer i land her. Noen ganger skulle
en ønske at man jobbet i bil-bransjen og ha råd til en skikkelig status-bil,
for det er vel viktig?
Skal jeg stoppe hos min søster i
Vestfossen? Nei, nå har jeg akkurat startet, godt å få unnagjort den første
timen bak rattet. Er det nå turen virkelig begynner?
Er det fugletårn ved Fiskumvannet? Har hørt magiske ord om dette fantastiske stedet for fuglekikking i mange år. NAF påstår ihvertfall at det finnes. Jeg får
ikke svar for den nye veien går nå langt oppe i heia, ikke nede i dalen slik
den gamle gjorde.
Jondalen kirke |
Kongsberg dukker opp foran meg raskere enn
jeg ventet. Der ser jeg en snøfattig topp med radiosender. Nærmere byen skimter
jeg snøkanonene i arbeid med skibakken. Skibakkene lyser orange, selv midt på dagen.
Jeg kjører over Lågen, og ser fossen som
bruser kraftig, selv om det er midtvinters og vannet er gult som pølsesennep.
Det oser historie og verdighet av Bergverksmuseet, og det gamle møllehjulet
står i stram givakt for å minne oss om at dette en gang var Norges nest største
by. Nettopp derfor er kongens by undervurdert i vår bevissthet. Med sølvet
forsvant også livet i rampelyset.
Bilen foran meg har Haugesunds-skilt. Mon
tro hvem som kommer først til Seljord av oss? Han svinger med E134 mot venstre,
jeg følger eventyret og fortsetter rett frem RV 40.
Straks Kongsberg lå bak meg, kom tvilen.
Veien ble såpeglatt. Egentlig ville jeg kjøre helt opp til Svene for å ta noen
bilder av broen, men slo raskt tanken fra meg. Min oldefar ble født på Svene, navnet vårt likeså. Nei, det fikk holde med de ekstra
milene jeg hadde planlagt.
Da jeg svingte av mot Rjukan på RV37,
begynte det ordentlige vinterføret. Etter en rask stopp ved et
informasjonsskilt om Jondalen, klatret jeg svakt oppover mot Bolkesjø. Dette er
en slags hovedvei mellom Oslo og Rjukan, noe alle de møtende lastebilene
understreket. I tillegg ligger Blefjellområdet til høyre. Flere avkjøringer
pekte i den retning. Veien fulgte tydeligvis gamle ferdelsårer, for vi kom
bemerkelsesverdig tett innpå de få gamle gårdene vi passerte. En gård hadde
laget ny teglsteinsmur til låven. En gammel steinbro gikk parrallelt med den
nye broen.
Utsikt fra Bolkesjø mor Gaustatoppen |
Omsider kom jeg over et høydedrag, og den
storslåtte utsikten ga meg pusteproblemer. Jeg måtte stoppe og ta en kopp kaffe
og myse. Tok et bilde av Gaustatoppen.
Ved Ormemyr kan man velge den nye eller
gamle veien til Rjukan. Jeg fulgte RV37 trofast som en hund, men ble overrasket
over at denne svingete fjellveien skulle være den nyeste. Noen flotte hytter
ved småvannene ropte etter besøkende. Jeg kom over en nye steinbro, denne gang
over en høy foss. Straks etter raste en trailer fra Hydrogas forbi og gjenoppvekket
alvoret i meg. I en skjæring hang 15 store furuer med hodet og størstedelen av
kroppen over kanten, som en taus flaggborg. Minnet det meg om at røttene jeg
søkte etter i distriktet var døde, eller om konas påminnelse om å kjøre
forsiktig. Jeg tok det siste til hjertet.
Midt i ødemarken kjørte jeg forbi en eldre
dame på gåtur i veikanten. Det undret meg i noen sekunder, inntil jeg kom rundt
neste sving og fikk se hennes Shangri-La. Midt i vinterskogen lå en liten
gammel gård, og solen tvang seg generøst mellom to høydedrag for å bade den i
sine stråler. Jeg ville stoppe for å ta et bilde, men det var glatt, svingete
og trangt, så veibanen ikke ville være noe trygt sted å parkere.
Jeg gledet meg allikevel over dette de
siste kilometrene frem til Gransherad.
Å komme til Gransherad føltes som å komme
til en by. Riktignok kunne man feiltolke skiltene til at bensinstasjonen var
bygdens severdighet, noe som ikke var helt feil, i stedet for en lokal kunstner
som drev og dreiet trestykker. Bensinstasjonen var ikke bemannet, et skilt på
døren ba meg henvende meg i kolonialbutikken, et gammel samvirkelag som nå het
COOP. Jeg regnet ikke med at tissetrengte turister var de mest populære i
butikken, så jeg skyndte meg å ta et bilde av jernbanen før jeg kjørte videre
over elven. Jeg tror ihvertfall det var en elv, for frostrøyken skjulte vannet
for meg.
Egentlig ville jeg se jernbanekaien ved
Tinnoset, men dit var det flere kilometer i gal retning. Det var hit båten med tungtvann,
den som ble sprengt under krigen, var på vei. Nå ligger den på bunnen av en av
Norges dypeste innsjøer, Tinnsjø.
RV361 til Ørvella var en overraskelse.
Lange flate strekninger gjennom vekslende barskog. Bred veibane var det også,
men du verden så glatt! Den siste kilometeren var det slake nedoverbakker mot
Ørvella, jeg var glad for ABS-bremsene. Et grustak på venstre side var ingen
overraskelse, siden det er typisk jordsmonn under denne type skog. Husker det
blant annet fra moene i Målselv.
Jeg må altså ned i dalen for å komme til
hovedveien. Gammel tankegang i forhold til dagens veibygging, slik som jeg
opplevde mellom Hokksund og Kongsberg.
Ørvella, navnet minner mest om et Svensk
Taxfree paradis for valfartende nordmenn. Det var her jeg igjen kom ut på E134,
ca 15 kilometer etter Notodden. Denne omveien kostet meg 20 kilometer, men
nesten en time i tidsforbruk.
Veien følger en markert dal, men jeg vet
ikke hva den heter. Dog kan jeg anta at den heter Hjartdal, siden dette er
navnet på kommunen jeg kjører inn i. Jeg beveger meg inn i svarteste Telemark.
På hvert eneste gardstun står et gammelt stabbur. Noen er svarte, noen er brune
og noen er røde, men inni er de like.
Det eldste stabburet jeg foreløpig har
funnet er Risvoldloftet like ved Hjartdal kirke i Nordbygda. Det er fra 1471. I
nærheten er det også minnesmerke etter et bondeopprør.
Detalj fra høylåve i Flatdal |
Etter kirkestoppet skifter veidekket
karakter? Er det plussgrader, eller saltebilen? Det er ihvertfall så deilig å
kjøre på skikkelige veier igjen at jeg forandrer reiseruten. Nå vil jeg kjøre
resten av veien på Europaveier. Etter å ha regnet litt på det, blir det kortere
å kjøre om Haugesund enn det ville blitt å kjøre langs kysten. Jeg glemte to
ting i denne beslutningen, men det skal vi komme tilbake til.
I Flatdal stopper jeg ved Nutheim for å
sette meg på Kongshelleren. Jeg finner den ikke, men utsikten er uansett
dårligere herfra enn lenger oppe i veien.
Så kommer jeg til Seljord, en tungvekter i
Telemarks turistnæring. Jeg dveler kun ved statuen av MB Landstad ved Seljord
kirke, og lar sjøormen og fesjå seile sin egen sjø. Jeg tror sjøormen setter
pris på det. Det viser seg at det beste bilde av både kirken og minnesmerket
blir når jeg står på steinen til sterke-Nils.
Det er ikke langt til Brunkeberg, det
stedet i Norge som flest ganger har fått tagget bort en bokstav i navnet av
ungdommer med grisete humor. Her har jeg vært hundrevis av ganger, men aldri
viet noen oppmerksomhet til kirken. Jeg gikk på leting etter sydpolfarer
Bjaaland, men fant bare et par skiløperkollegaer og en rune-sten.
Når jeg ikke klarte å finne Olav Bjaalands
grav, kan det være det samme med både ham og Sondre Nordheim i Morgedal. Jeg
tok et syvmilsskritt videre, akkurat som dem, mot målet. Jeg passerte ikke
polen, men polet. Det finnes i Åmot i Vinje.
Men før jeg kom dit, reddet ABS-bremsene
meg. Jeg satt i tanker om hvilken rute Morgedals skiløpere fulgte når de gikk
på ski til Homenkollen for å vise seg frem. De dominerte stort i skirennets
barndom. Muligens var den raskeste veien over Liervatnet og hyttetunet vårt.
Den påstanden kan ihvertfall brukes til å tiltrekke skiturister med sans for
berømte personer.
I en venstresving, de mest fryktede på et
slikt såpeglatt føre, møtte jeg en nederlansk Chevrolet. Det er er dårlig
kombinasjon, for av erfaring vet jeg at en slik van er lite tess på glatta, og med
nederlandske skilter blir det rene bilbomben. Jeg prøvde derfor å bremse ned i
kurven. Tror ikke jeg hadde klart det uten moderne bremser.
Å komme til Vinje var som å komme inn i en
eventyrverden. Snø på trærne og snø i luften. Romantiske gårder i sterke
julefarger, grønn, brun og rød. Stabburene med rosemale felter i fronten. I det
fjerne skinte solen på fjellene. Jeg satt og ventet på at julenissen skulle
springe ut i veien og invitere meg på grøt. Jeg blir oppstemt av
nasjonalromantikken.
Øverst i dalføret ser det ut som om veien
stopper. Det er like fascinerende hver gang. Plutselig åpner det seg en ny dal
mot venstre. Er dette den berømte Vinjesvingen?
Etter Vinje gikk det rett til himmels. Jeg
blåste oppover bakkene, med kjempefeste. Isen på veien var riflet og gruset.
Stoppet på Haukelidsæter for å drikke kaffe. I Vest sprekker skylaget litt og
farger himmelen blå og oransje. Tar et bilde og slår lens
bak et uthus. Til våren blir det en av mange gule flekker.
Det var nettopp fjellovergangen jeg hadde
glemt. Heldigvis var dette dagen for glade tursanger, for makan til
naturopplevelse. Bortsett fra noen lange tunneller, var hele fjellheimen et
fantastisk paradis av snø, is og spredte solstråler.
Nedstigningen mot Røldal er adskillig verre
enn motsatt vei, men jeg tok det rolig. I en høyresving fikk jeg sladd på alle
4 hjul, men jeg hadde liten fart og kompenserte elegant. En motgående bil så
helt sikkert at smilet mitt gikk fra øre til øre. Det var morsomt å kjøre her
igjen, har ikke vært her siden en ungdomstur da vi kjørte kolonne over her to
ganger samme dag.
Røldal lå badet i de aller siste
solstråler da jeg kom ned dit. Tok et bilde over dalen. Fikk med den berømte
stavkirken fra 1300-tallet hvor man visstnok ble helbredet dersom man tørket
svetten av krusifikset på midtsommernatten.
Den delen av reisen som foregikk etter
mørkets frembrudd var ment som transportetappe uten krumspring. Jeg kjørte
derfor jevnt videre uten stopp. Holdt på å bli tatt i kontroll rett før
fergeleien i Arsvågen.
På fergeleiet oppdaget jeg den andre tingen jeg ikke hadde husket. Penger, cash, kontanter! Jeg hadde glemt å tenke på ferge- og bompengeutgifter.
Kortet mitt var utløpt, men fikk tigget meg til en tur hos en tante i billettluken.
Gjennom Byfjordtunnellen, og vips, hjemme på Vardeneset i Stavanger. Takk for turen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar