The Scream! |
Men, hvorfor svart?
Hvis du har ankommet Oslo Lufthavns utenlandsterminal i det siste, så har du sikkert lagt merke til at det kjøres en stor markedsføring av 150 års jubileumet for Edvard Munch. Det første du møter er et svært skilt som sier: "The SCREAM is heard all over the world. Welcome to it's hometown!".
Veggene ved rulletrappen baksiden av taxfree-butikken er dekket med svart folie. Over folien henger replika av noen av Munchs kjente verker.
Da flyet vårt ble kansellert tirsdag 15. januar, ble vi geleidet ut denne veien. Akkurat da var det vernerunde med taxfree butikken, og idet jeg passerte, oppfattet jeg at butikksjefen klaget over at den svarte folien dekket hele rømningsveien til butikken. Det vil si, dørene lot seg åpne, men de som sto innenfor og skulle ut, hadde ingen oversikt over hva som var på baksiden. Slik kunne man rase ut av butikken og slå folk i korridoren bevisstløse med døren.
Da jeg kom tilbake fra Thailand en uke senere var jeg litt spent på hva som hadde skjedd med rømingsveien og den svarte folien.
Som dere kan se av bildet mitt under, har de laget en liten firkantet glippe i folien. Det er ikke for at passasjerene skal smugkikke på varene, men for at de som åpner døren innenfra skal se om det er folk i veien eller ikke.
Så får vi håpe at rømningsveien aldri blir brukt!
Flyplassens egen hjemmeside har en nyhetsartikkel om denne Munch-kampanjen. Den kan du se her!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar