fredag 18. januar 2013

Planespotting og deicing i Frankfurt

Utsikt fra sete 15K i en B777 under deicing.
Ved gjerdet der borte står 3 Planespottere
Det finnes mange hobbyer. Og det finnes tidsfordriv.

Det er stor forskjell på disse ordene. En hobby er å gjennomføre aktiviteter som isolert sett har en opplevd verdi. Tidsfordriv er å fylle et tomrom i tiden med noe som får opplevelsen av tomrommet til å bli lettere.

For meg er det å se på livet på en flyplass et tidsfordriv. En av de første eksamenene vi tok på flygelederstudiet het "Aerodromes" eller rett og slett "Flyplasser". Jeg har derfor bedre bakgrunn for å forstå hva som myldrer og rører seg på en flyplass enn mange av de som sitter i flykabinen rundt meg.

De tre gutta som sto langs Airportring i Frankfurt, rett under kontrolltårnet, hadde en spesiellt hobby. De var Plainspottere, eller flyentusiaster som står med kikkert og kamera og holder statistikk med hvilke flytyper og registreringsnummer som passerer foran øynene sine. Har Thai Airways, som jeg nå sitter på med, 27 flt av typen Boeing 777-300, så kan du vedde på at gutta der ute ved gjerdet har bilde av dem alle sammen. Bare gå inn på følgende side, og se om jeg ikke har rett:

http://www.planespotters.net/Airline/Thai-Airways-International

Grunnen til at flyet vårt står akkurat her, er at vi skal gjennom deicing prosedyren. Å deice betyr å fjerne snø og is på flykroppen, slik at ikke det former seg islag eller klumper på flykroppen som kan endre flyegenskapene, låse mekaniske innretninger eller løsne og gå i motoren.

Her på EDDF, Frankfurt Internasjonale Flyplass, som er Europas nest største, bruker de spesialdesignede maskiner til å påføre kjemikalier for deicing. Jeg leser Vestergaard Deicing Systems på bilene, samt Elephant 1, 2 og 3. Dette er biler bygget av et dansk firma, i Roskilde. Se denne hjemmeside for mer info:

http://www.g-vestergaard.com/product-line/aircraft-deicing.html

Væsken som blir sprøytet over flykroppen er oransje. Det renner nedover motorer, vinger og flykroppen, og vips er flyet trygt å reise med, selv under ufyselige vinterforhold. Disse deicing kjemikaliene er blant det største miljøtruslene på en flyplass, for petroleumsbaserte kjemikalier kan forurense grunnvannet veldig. Flyplassene har derfor spesielle områder for påføring av deicing, slik at kjemikaliene kan fanges opp før det renner ut i grunnen.
Deicing stasjonen på EDDF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar