tirsdag 30. august 2011

M/S Farland - Haugesund Mek. Verksted hull #18

MS Farland, det 18 skipet som ble bygget på HMV
Administrasjonsbygget ved Aibel Haugesund, en bydende kjempe i rød og hvit mur som ønsker deg velkommen når du krysser Risøybroen. I sterk nordavind er det godt drag i de norske flaggene på brua og i Aibel flagget på toppen av bygningen. Jeg ser sørover mot Karmsundbroen, og lurer på hvordan det er å ha bil med stort vindfang der borte akkurat nå.

Flaggrutens hurtige westamaraner er tomme for passasjerer, det er ingen som ønsker seg sjøsyken, verken på 3 timersturen til Bergen eller den mye kortere overfarten til Stavanger, normalt unnagjort på 80 minutter. Jeg kryper så godt jeg kan under betongrekkverket, men merker som alle andre at man aldri slipper unna vinden på denne broen.

Jeg har nettopp forlatt møterommet i syvende etasje i adminbygget. 2 dagers praktisk innføring i ledelsesverktøy. Det føles ærerikt, å opptas som leder med personalansvar i en slik tradisjonell bedrift, over 100 års historie i veggene. Alle disse nye programmer, sjekklister og databaser, praktiske øvelser og øvelser, det er innvielsesriter i et hemmelig samfunn av industriens elitearbeidere. Nei, ikke arbeidere som de som svetter i kjeledresser og venter på skipsfløytens magiske signal om at klokken er 3 og dagen slutt, men de som sitter i sine ventilerte kontorer med ryggsmerter, venter på muligheten til å slippe ut i frisk luft og som hele tiden har krav på seg til å komme med smarte tanker, praktiske løsninger og å være oppdatert på papirarbeidet. Samtidig skal man holde seg oppdatert på fremtidsutsiktene, få inn en liten chat med direktøren, forutse og ta høyde for kommende problemer, holde sine ansatte engasjerte og fornøyde, og attpåtil ha overskudd til å sykle Birken på 3,5 timer.

Kaffemaskinen leverte bare oppvaskvann i dag, og da alvoret tynger og pensumet krever sin mann, er forbruket høyt. Vi må ned i etasjen under for å hente oss koffeinrik drikke. Her nede i sjette etasjes trappeavsats blir man hensatt til fortiden, for i glassmonterne står gjenstander fra gammel tid, "det var de tidene" sier man når viktige gjester geleides opp trappene til styrerommene, og så sveiper man hånden over den lange rekken med blå bøker som dokumenterer de stolte skutene som i sine respektive tider.

Jeg tenker, at når jeg nå er innviet, så bør jeg ha et sterkere forhold til disse båtene, og besluttet å lete opp litt informasjon om dem. Det var ingen lett oppgave, og jeg lurer, "er det noen som har skrevet bok om HMV's historie?". Noen Haugesundere bør vel vite svaret på dette.

Etter litt googling fra rommet mitt på Rica Hotell Saga, har jeg kommet over hull nummer 18, det vil si den 18. båten som ble bygget her på verftet. Båten M/S Farland ble bestilt av skiprederen Sverre Farstad, som den første båten i det nystartede rederiet i 1959. Det ble bygget til å frakte bulk, og er i bildet over i ferd med å losse jernmalm i Barrow, UK den 14. april 1960. Jernmalmen kom fra Sierra Leones en gang så travle havneby Pepel, Bildet og informasjonen har jeg funnet her:



Name / Owner: FARLAND IMO number: 5404483. (I/S Farland, Sverre A. Farstad & Co., reg: Aalesund, Norway).
Year built / Builder: 1959-11, Haugesund M/V A/S, Haugesund, Norway. (Yard No: 18)
Details: 6,458 gt (10,510 dwt) ;

Dimensions: length: 427 ft breadth: 57 ft; single screw motorship, 12 knots (14 kn max).


Skipet ble senere solgt og skiftet navn til M/S Garland. (Noen som liker oscar-vinnende damer?). Det ble ombygget i 1970 og sank så i 1975. Mer info følger (kanskje)......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar